Har du en drøm om å ta flylappen?
Vi kan hjelpe deg med det. Klubben har egen skoleavdeling, instruktør og til enhver tid flere elever som flyr. Bli med i fellesskapet!
Hvordan kommer jeg i gang?
Å komme i gang er veldig enkelt. Så snart du tar kontakt med ønske om å fly, setter vi deg opp på en introtime i vår skoleavdeling.
Hva koster en introtime?
En introtime er på ganske nøyaktig en times flytur (kan variere noe), og med «alt» koster det ca. 2.500 kroner. Grunnen til at det varierer litt er at flyleie betales per 5 minutter og at det kan variere noe med hvor man flyr og når man kommer seg ned på bakken igjen.
Hvor gammel må jeg være?
Det er flere aldersgrenser, men selve flygingen med instruktør har ingen nedre grense. For å fly solo må du være fylt 16, for å gå opp til teorieksamen og «fly opp» må du være fylt 17. Du kan altså få lappen allerede på 17-årsdagen om alt klaffer.
Når du er klar for mere
Det finnes flere mål og flere veier til målet
Hos oss kan du ta både grunnsertifikatene PPL-A og LAPL(A). Begge er motorflysertifikater og er nokså like, men har forskjellige medisinske krav til flygeren og LAPL har noen begrensninger
Hvis du velger LAPL, slipper du unna med ca. 15 flytimer mindre og legekontrollen er ikke riktig så omfattende, men du kan fremdeles fly mange av de samme flyene og ha med passasjerer, men sertifikatet gjelder bare i Europa.
PPL-A
Under finner du svar på noen av de vanligste spørsmålene om PPL-A
Hva kan jeg bruke PPL-A til?
Du kan fly de vanligste motorflyene med opptil 7 passasjerer, som for eksempel skoleflyet vårt, en Piper Cherokee Archer II som har fire seter. Når du har fått «lappen», trenger du bare utsjekk på andre motorflytyper før du kan fly disse. En utsjekk gjøres gjerne av flyets eier eller en flyklubb om du skal leie fly der, og er på 1-4 timers instruksjon på denne flytypen. Utsjekk føres i loggboka di og er gyldig så lenge du har et gyldig PPL-A. Eksempler på fly du kan ta utsjekk på er Cessna 172 og Diamond DA40
Når du har PPL-A kan du bygge på dette til kommersielle sertifikater. Mange av de som sikter mot en sivil flyutdannelse starter med PPL-A som er grunnstenen i denne utdannelsen. Du kan dermed begynne din ferd mot kommersiell flyutdannelse hos oss i Molde!
Har dere teorikurs?
Teorikurs er en obligatorisk del av utdannelsen og du må regne med å bruke rundt 200 timer på denne delen av PPL-A. Tidligere kjørte vi egne teorikurs, men med dagens krav til kursledere og med det omfanget teorikursene har fått, anbefaler vi heller å ta teorikurs på nett, med foredragsholdere, tilpassede bøker og en bedre oppfølging enn det vi greier. De fleste av de som tar PPL-A i dag bruker opplegget fra privatfly.no og tar hele kurset på nett, med webinarer, tilgang til prøveeksamener og en godt gjennomført kursbok.
Det er tilsammen ni eksamener som må tas i ulike flyfag som for eksempel meteorologi, flylære, radio og navigasjon. Disse eksamenene tar du hos Statens Vegvesen (Biltilsynet) og bookes på nett slik som for teorieksamen for bil. Bor du i Moldeområdet kan du ta eksamen i Årødalen.
Hvor lang tid tar det å få en PPL-A?
Selve flygingen består av minimum 45 timer med praktisk flyging, og du må regne med å bruke noen flere timer enn dette. Vi har elever som har gjort unna all flygingen i løpet av en intensiv sommer og andre som bruker et par år fra de starter med introtime før den praktiske flygesjekken er gjennomført og sertifikatet er i lomma. Mye er opp til deg selv og din egen økonomi, og været og tilgangen på instruktører er også til tider en begrensende faktor. Livet skjer både for flyeleven, instruktøren og eksaminatoren.
I elevperioden får du tett oppfølging med nettbaserte verktøy fra NLF (Norges Luftsportsforbund) og kan følge med på egen progresjon, få og gi tilbakemeldinger.
You haven’t seen a tree until you’ve seen its shadow from the sky.
Amelia Earhart, flypionér
LAPL(A)
Har du spørsmål om LAPL, finner du kanskje svaret du trenger her
Hva er forskjellen på en LAPL(A) og PPL-A
Med LAPL i brystlomma kan du fremdeles fly de vanligste flyene. Hovedforskjellene er:
LAPL(A) | PPL-A |
Minimum 30 timers praktisk flyging, inkludert 6 timer solo og 3 timer av disse må være navigasjonsturer | Minimum 45 timers praktisk flyging, inkludert 10 timer solo og 5 timer av disse må være navigasjonsturer |
Minimum 80 nautiske mils lengde på navigasjonstur | Minimum 150 nautiske mils lengde på navigasjonstur |
Maks 2 tonn avgangsvekt på fly og 3 passasjerer. Minimum 10 timers flytid som «Pilot in command» før du kan ta med passasjerer | Maks 5,75 tonn avgangsvekt på fly og 19 passasjerer. |
Legesjekk hvert 5. år før fylte 40 og hvert 2. år etter fylte 40. Færre begrensninger under legesjekken. | Legesjekk hvert 5. år før fylte 40, hvert 2. år etter fylte 40 og hvert år etter fylte 50. |
Kun gyldig i Europa, og ikke i alle land | Gyldig over hele verden. Om du for eksempel vil fly i USA, er dette mulig etter et lite tilleggskurs der før du setter i gang. |
Kan jeg oppgradere senere?
Ja – du kan enkelt oppgradere senere. Hvis du vil kjapt komme i gang med eget sertifikat og skal bare fly i Europa alene, så er dette en enkel måte å komme i gang på. Om du likevel vil ha med deg passasjerer, så er det mindre å hente ettersom du uansett må ha 10 timers soloflyging før du kan ta med passasjerer, og timekravet til PPL-A er bare 15 timer høyere enn LAPL.
Er det andre begrensninger?
Ja, det er noen detaljer til. Les mere på Luftfartstilsynets sider om LAPL(A)
Do not let yourself be forced into doing anything before you are ready.
Wilbur Wright, flypionér
Så, hva koster herligheten?
Vi må snakke litt om kostnader. Å ta et flysertifikat krever mye tid og dedikasjon, kanskje spesielt på teorien som er en nokså omfattende del av utdannelsen. Under har vi satt opp et eksempel basert på utgiftene til en av våre elever som holder på med å ta PPL-A over to år. Husk at regnestykket er ment som eksempel, og endel av dette kan kuttes ned på ved å gjennomføre utdannelsen fortere eller for eksempel ved å kjøpe brukt headset og ikke nytt slik som under. (NB! Priser og gebyrer er fra 1. mai 2025 og kan ha økt siden).
Hvis du skal ta LAPL(A) kan du trekke fra 15 timer på flyleie og rundt 20 timer på instruksjon. Da blir fasiten ca. 141.600,-
Teorikurs | 7.900 |
Teorieksamener (9 x 530,-) | 4.770 |
Legesjekk, kan gjøres hos flylege på Skåla Legekontor (3.000,-) | 3.000 |
Bakgrunnssjekk ID-kort Avinor | 460 |
Medlemskap Molde Aero Klub (2 år x 2.110,-) | 4.220 |
Flytimer – flyleie (45 x 2.000,-) | 90.000 |
Instruktørtimer (65 x 500,-) | 32.500 |
Loggbok, knebrett og annet utstyr | 1.300 |
Brukt headset (et eksempel: nytt BOSE A20 Aviation) | 9.000 |
Flyleie oppflyging (2 x 2.000,-) | 4.000 |
Kontrollant (sensor til «oppflyging») | 3.000 |
Utstedelse av sertifikat (gebyr i 2025) | 2.050 |
SUM | 161.600 |
I tillegg kommer løpende kostnader når du er ferdig med sertifikatet som flyleie (per gang), legekontroller (hvert år, hver 2. år, hvert 5. år alt etter alder og PPL-A/LAPL), medlemskap i flyklubb, fornyelse (en time med instruktør PPL-A, hvert 2. år) og fornyet bakgrunnssjekk hvert 2. år for Avinor-kort (220,-)
Andre rettigheter
Når du først har PPL-A eller LAPL, kan du bygge på med flere rettigheter. Hos oss kan du ta VFR-natt, noe som betyr at du kan fly også etter mørkets frambrudd. Selve kurset er på fem teoritimer og fem timer med flygeinstruksjon. VFR-natt kan du ta både hvis du har PPL-A og LAPL, men for LAPL må du først gjennomføre fem flytimer med instruksjon på grunnleggende instrument før du kan ta fatt på kurset.
Utover det finnes det flere rettigheter du kan erverve deg, men da må du til andre flyklubber eller flyskoler. Eksempler på dette er akroflyging (akrobatflyging), vann (sjøfly), tomotor, fjellflyging, tauing av seilfly og bannere, instrumentbevis og kommersiell flyging (CPL). Noen av disse eksemplene gjelder kun om du har PPL-A. Med LAPL kan du ta VFR-natt, slepeflyging og akrobatikk.